دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 54-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahram M, Mahram B, Alijani H. A survey on professional skills among general practitioners of Health Service Centers in Qazvin Province . J Qazvin Univ Med Sci. 2010; 14 (2) :54-61
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-968-fa.html
مهرام منوچهر، مهرام بهروز، علیجانی هاشم. بررسی مهارت‌های حرفه‌ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی- درمانی استان قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1389; 14 (2) :54-61

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-968-fa.html


، drmahram@yahoo.com
چکیده:   (8906 مشاهده)
زمینه: در هنر پزشکی، علاوه بر فراگیری علم به عنوان زمینه؛ قدرت مشاهده دقیق و استفاده از همه حواس، توانایی تجزیه و تحلیل آموخته های نظری و تطبیق با شرایط بیمار، فراگیری مهارت های عملی، مدیریت زمان و توانایی های ارتباطی از انتظارات ضروری برای یک پزشک محسوب می شوند. برخی مطالعه ها از عدم رضایت مندی از فراگیری مهارت ها در دانش آموخته گان حکایت دارند. هدف: مطالعه به منظور ارزیابی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی- درمانی استان قزوین انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 انجام شد و پزشکان عمومی به صورت نمونه گیری تام و در صورت رضایت وارد مطالعه شدند. مهارت های حرفه ای شامل 33 مهارت پزشکی، بهداشتی، مدیریتی و ارتباطی به صورت خودارزیابی، مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذورکای، همخوانی فای، مقایسه دو نسبت و ضریب توافقی تحلیل شدند. یافته ها: 91 پزشک عمومی شامل 36 مرد و 55 زن مورد بررسی قرار گرفتند. از 33 مهارت مورد بررسی در 16 مهارت حداقل نیمی از پزشکان فاقد مهارت کامل بودند. مهارت پزشکان به تفکیک دو جنس برای گذاردن سوند ادراری در بیماران مذکر و مؤنث، هر دو تفاوت معنی دار داشت(000/0=P). این رابطه با توانایی مدیریت زایمان طبیعی نیز تفاوت معنی دار داشت (044/0 =P)، ولی با مدیریت عوارض بعد از زایمان معنی دار نبود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، بازنگری در محتوای آموزشی دوره های بالینی پزشکی متناسب با نیاز واقعی، افزایش آموزش مهارت ها، تدوین و اجرای اجباری "Log Book" در همه بخش های کارورزی بالینی، نهادینه سازی ارزیابی مهارت های عملی کارورزان به شیوه "OSCE" و تدوین برنامه های آموزش مداوم مهارت های پزشکان به صورت کارگاهی پیشنهاد می شود.
متن کامل [PDF 236 kb]   (970 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb