دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1381 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 68-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11064 مشاهده)
زمینه: هدف اصلی علم پزشکی کمک به نجات جان انسان ها و رفع تالمات آنهاست و در این راستا انجام صحیح اقدامات عملی در درمان بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف: مطالعه جهت شناسایی نظرات کارورزان، اساتید و دانش آموختگان پزشکی در مورد اهمیت و محتوای آموزشی مناسب در آزمایشگاه مهارت های بالینی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. نظر 300 نفر از کارورزان، دانش آموختگان و اساتید رشته پزشکی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و بوسیله آزمون های تعیین توکی، t و ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: 99 درصد شرکت کنندگان آموزش مهارت های بالینی را در آزمایشگاه، قبل از ورود به بخش و شروع کار بالینی ضروری دانستند. شصت و پنج درصد جامعه مورد مطالعه اظهار نمودند که قبل از ورود به بیمارستان با کارهای عملی در بخش آشنا نشده بودند. هشتاد و دو درصد الگویی صحیح برای فراگیری مهارت ها نداشتند و به همین دلیل در بدو ورود به بخش استرس داشتند و فکر می کردند که مقدار زیادی از وقت خود و بیمارشان تلف شده است. در مورد محتوای آموزشی مناسب جهت آزمایشگاه مهارت های اولیه بالینی، %98 شرکت کنندگان آموزش سوند گذاری معده و مثانه، %97 آموزش احیا قلبی-ریوی و فوریت ها، %95 تزریقات و پانسمان، %93 شناخت تست های تشخیصی و %88 بررسی علائم حیاتی را جهت تدریس مناسب دانستند. نتیجه گیری: وجود برنامه ای مدون همراه با آزمایشگاه مجهز و مدرسین با تجربه و علاقمند جهت آموزش مهارت های عملی ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 1149 kb]   (1481 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی