دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1381 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 33-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossini M, Sarchami R. Attitude of students of Qazvin Medical University towards priorities in teachers assessment. J Qazvin Univ Med Sci. 2002; 6 (2) :33-37
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-688-fa.html
حسینی سید مسعود، سرچمی رامین. دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1381; 6 (2) :33-37

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-688-fa.html


چکیده:   (9212 مشاهده)
زمینه: علی رغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متاثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفا به ویژگی های خاص استاد مربوط می شود. هدف: مطالعه به منظور تعیین دیدگاه های دانشجویان در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در نیمه دوم سال تحصیلی 80-1379 بر روی کلیه دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی قزوین (1400 نفر) انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه ای بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکده ها در بین دانشجویان توزیع و مجددا از همین طریق جمع آوری شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که از نظر اکثر دانشجویان (%2/85) مهم ترین اولویت در ارزشیابی استاد، تسلط بر موضوع درس بود. در بخش ویژگی های فردی، داشتن اعتماد به نفس (% 5/78)؛ در بخش مهارت های ارتباطی، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو (% 8/69)، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس (%9/36) و در بخش مهارت های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم (% 2/34) مهم ترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (% 3/33) نتایج ارزشیابی های فعلی از اساتید را تا حدودی با واقعیت منطبق می دانستند و % 3/10 ایشان ارزیابی های فعلی را اصلا با واقعیت منطبق نمی دانستند. نتیجه گیری: اگرچه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می دهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی های دانشجویی بکاهد.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، استاد، ارزشیابی، دانشگاه
متن کامل [PDF 779 kb]   (1866 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb