دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1381 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 42-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11476 مشاهده)
زمینه: اغلب بیمارستان ها با افزایش تقاضا، ازدحام، مراجعه مجدد بیماران و همچنین نارضایتی مراجعه کنندگان از خدمات و کیفیت آنها روبرو هستند. هدف: مطالعه به منظور تعیین علل مراجعه مجدد بیماران به بخش جراحی عمومی بیمارستان های آموزشی-عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. مواد و روش ها: در این بررسی مقطعی پرونده 283 بیمار که به بخش جراحی عمومی شش بیمارستان آموزشی مراجعه مجدد داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز در برگه مخصوص ثبت و با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: علل مراجعه مجدد بیماران به بخش جراحی عمومی به ترتیب اولویت عبارت بودند از: بروز عوارض % 3/23، پیگیری %23، درمان ناقص % 4/13، ترخیص موقت %2/10، عود بیماری % 5/9، عفونت %2/9، لغو عمل جراحی %6/4، نامشخص %6/4، تشخیص غلط % 1/2. نتیجه گیری: در بین علل مراجعه مجدد به بیمارستان های مورد مطالعه، بروز عوارض فراوانی بیشتری داشت. بنابراین لازم است مدیران بیمارستان ها به کیفیت مراقبت های ارائه شده، توجه بیشتری نمایند.
متن کامل [PDF 1013 kb]   (1819 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدارک پزشکی