دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1378 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 21-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11774 مشاهده)
زمینه: اختلال در یادگیری و حافظه یکی از مشکلات مهم جوامع بشری امروز است و مصرف داروهای سنتتیک جهت درمان این اختلال، عوارض نامطلوبی را به جای می گذارد. هدف: این تحقیق به منظور بررسی اثرات عصاره آبکی و هیدروالکلی کندر بر روی سرعت یادگیری و تقویت حافظه به روش شرطی شدن انجام شد. مواد و روش ها: روش مورد استفاده، یادگیری فعال یک طرفه اجتنابی (One way active avoidance learning) بود. معیار اصلی ارزشیابی، تعداد دفعاتی بود که حیوان شوک دریافت نمی کرد که به صورت درصدی از یادگیری معرفی شده است. یافته ها: پس از تزریق داخل صفاقی عصاره آبکی کندر به ترتیب با غلظت های 2، 5، 10 و 15 درصد و عصاره هیدروالکلی آن با غلظت های 5 و 10 درصد، یادگیری و حافظه به ترتیب 20 و 30 درصد افزایش یافت (05/0p<). نتیجه گیری: نظر به اینکه مهمترین جایگاه یادگیری و حافظه در مغز، هیپوکامپ است، احتمالا عصاره کندر با تاثیر بر این ناحیه موجب افزایش انتقال پیام ها و تقویت حافظه می شود.
واژه‌های کلیدی: حافظه، یادگیری، کندر
متن کامل [PDF 1316 kb]   (2093 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بیوشیمی