دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1378 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 21-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaei H, Moatar F, Toori L. Effects of the abstract of Oliban on learning and memory. J Qazvin Univ Med Sci. 1999; 3 (3) :21-28
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-556-fa.html
علایی حجت ا...، معطر فریبرز، طوری لیلا. اثر عصاره هیدروالکلی و ‌آبکی کندر بر روی یادگیری و حافظه شرطی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1378; 3 (3) :21-28

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-556-fa.html


چکیده:   (11724 مشاهده)
زمینه: اختلال در یادگیری و حافظه یکی از مشکلات مهم جوامع بشری امروز است و مصرف داروهای سنتتیک جهت درمان این اختلال، عوارض نامطلوبی را به جای می گذارد. هدف: این تحقیق به منظور بررسی اثرات عصاره آبکی و هیدروالکلی کندر بر روی سرعت یادگیری و تقویت حافظه به روش شرطی شدن انجام شد. مواد و روش ها: روش مورد استفاده، یادگیری فعال یک طرفه اجتنابی (One way active avoidance learning) بود. معیار اصلی ارزشیابی، تعداد دفعاتی بود که حیوان شوک دریافت نمی کرد که به صورت درصدی از یادگیری معرفی شده است. یافته ها: پس از تزریق داخل صفاقی عصاره آبکی کندر به ترتیب با غلظت های 2، 5، 10 و 15 درصد و عصاره هیدروالکلی آن با غلظت های 5 و 10 درصد، یادگیری و حافظه به ترتیب 20 و 30 درصد افزایش یافت (05/0p<). نتیجه گیری: نظر به اینکه مهمترین جایگاه یادگیری و حافظه در مغز، هیپوکامپ است، احتمالا عصاره کندر با تاثیر بر این ناحیه موجب افزایش انتقال پیام ها و تقویت حافظه می شود.
واژه‌های کلیدی: حافظه، یادگیری، کندر
متن کامل [PDF 1316 kb]   (2074 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بیوشیمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb