دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1383 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 10-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (7945 مشاهده)
چکیده زمینه : یکی از مهم ترین منابع پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی، پایان نامه های دانشجویی است و نگارش و ارائه صحیح آن نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دارد. هدف : مطالعه با هدف ارزیابی کمی و کیفی پایان نامه های دوره دکترای دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از بدو تاءسیس تا پایان سال تحصیلی 80-1379 انجام شد. مواد و روش ها : در این مطالعه 136 پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت و برای هر پایان نامه چک لیستی شامل چهار بخش مشخصه های کلی، ساختاری، محتوایی و مشخصات مربوط به دفاع تکمیل شد. مشخصه های ساختاری و محتوایی پایان نامه ها به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و همچنین در فواصل زمانی مورد مطالعه مقایسه شد. یافته ها : یافته ها نشان داد در مجموع 113 پایان نامه (%1/83) تحقیقی بودند. بیش تر مطالعه ها از نوع مقطعی بود و مطالعه های تجربی آزمایشگاهی در رتبه بعدی قرار داشتند. %5/42 پایان نامه ها دارای استاد مشاور بودند. از نظر اجزای ساختاری، فرضیه ها، سؤال ها و متغیرها در اکثر پایان نامه ها وجود نداشتند. از نظر مشخصه های محتوایی نحوه استفاده از مراجع و نگارش آنها در اکثر پایان نامه ها صحیح نبود. نوع مطالعه و تعریف متغیرها در بخش موادو روش ها در اکثر پایان نامه ها ذکر نشده بود. مقایسه مشخصات محتوایی در فاصله سال های 76-75 و 80-79 نشان داد که در اکثر موارد نحوه نگارش پایان نامه ها بهبود یافته یا تغییری نکرده بود. میانگین امتیاز پایان نامه ها 05/19 با دامنه 5/16 تا 20 بود که تعداد پایان نامه های ممتاز در فواصل زمانی مورد مطالعه کاهش یافته بود. تعداد پایان نامه های دارای 6 داور از %10 در سال 76- 75 به %2/68 در سال 80- 79 افزایش یافته بود. نتیجه گیری : در مجموع اکثر پایان نامه های دانشکده دندان پزشکی از نظر مشخصات ساختاری و محتوایی، شرایط مناسبی داشتند. ولی دقت و توجه بیش تر در جزئیات نگارشی ضروری به نظر می رسد
متن کامل [PDF 159 kb]   (1702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی