دوره 23، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 38-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.32598/JQUMS.23.1.38


XML English Abstract Print


1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، azadeh_midwifer@yahoo.com
3- گروه علوم تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- گروه بیماری‌های زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
5- گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
6- گروه علوم تغذیه، دانشکده علوم تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (450 مشاهده)
زمینه دیابت شایع‌ترین عارضه در بارداری به‌ویژه در بارداری‌های ناشی از لقاح آزمایشگاهی است.
هدف این مطالعه با هدف تأثیر برنامه آموزش فردی بر ابتلا به دیابت در زنان باردار‌شده به طریق لقاح آزمایشگاهی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها این مطالعه کارآزمایی نیمه‌تجربی بالینی با گروه شاهد شامل ۱۷۰ زن باردار‌شده با لقاح مصنوعی (۲۰ تا ۴۵ سال) بود. جدا از مراقبت‌های معمول در دوران بارداری، گروه مداخله (۸۵ نفر) از شش جلسه آموزشی برای اصلاح رژیم غذایی، فعالیت ورزشی، کنترل وزن و تغییر عادات روزانه بهره‌مند شدند. شرکت‌کنندگان فرم‌های جمعیت‌شناختی و سه پرسش‌نامه، سبک زندگی از نظر تغذیه و عادات غذایی، یادآمد خوراک ۲۴‌ساعته و شیوه فعالیت فیزیکی را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. داده‌های مرتبط با پرسش‌نامه سبک زندگی همراه با اطلاعات جمعیت‌شناختی و مامایی با آمار استنباطی (رگرسیون لجستیک) و توصیفی و نیز پرسش‌نامه‌ یاد‌آمد ۳روزه خوراک با نسخه ۴ نرم‌افزار Nutrition تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها ارزیابی آماری در دو گروه نشان داد تفاوت معنی‌داری در کاهش فراوانی ابتلا به دیابت بارداری بین گروه مداخله (۸/۲ درصد) و شاهد (۲۰ درصد) وجود ندارد (۰/۲۳=‌P).
نتیجه‌گیری اگرچه آموزش‌های فردی و اصلاح سبک زندگی بر فراوانی ابتلا به دیابت بارداری در زنان باردار‌شده با لقاح آزمایشگاهی مؤثر نبود، اما می‌توان از آن‌ها در تلفیق با دیگر دستورالعمل‌های کاربردی برای درمان و پیشگیری از دیابت بارداری استفاده کرد.
متن کامل [PDF 4543 kb]   (91 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (36 مشاهده)  
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی | موضوع مقاله: مامایی