دوره 23، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 62-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.32598/JQUMS.23.1.62


XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، nasrin_jazani@yahoo.com
3- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1509 مشاهده)
زمینه بسیاری از پژوهشگران توافق دارند که امروزه یکی از مهمترین و رایج ترین ابعاد در بخش عمومی، انگیزش کارکنان بخش عمومی است.
هدف هدف این مطالعه، بررسی تأثیر حالات روانی حاصل از عوامل شغلی و سازمانی، با نقش تعدیل کنندگی محیط بر انگیزش شغلی خدمات عمومی از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین است.
مواد و روش‌ها این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی بر روی ۱۸۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ۱۳۹۶ انجام شد. در پژوهش حاضر از پرسشنامه های استاندارد کیم و وندنابیل و هاکمن و اولدهام و دو پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالات از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است.
یافته‌ها حالات روانی حاصل از شغل بیشترین تأثیر را بر انگیزش شغلی کارکنان دارد و در بین ریزمتغیرها، احساس رضایت از عمل به منفعت عامه بیشترین تأثیر و آگاهی از نتایج کمترین اثر را دارد. درباره متغیرهای اثرگذار بر حالات روانی حاصل از سازمان، احساس فرد از نمود خارجی سازمان، بیشترین و احساس فرد از عضویت در سازمان، کمترین اثر را دارد.
نتیجه‌گیری امروزه مدیریت منابع انسانی مهمترین وظیفه مدیران است و برای افزایش اثربخشی عملکرد سازمانهای دولتی، سیستم انگیزشی منابع انسانی باید بهبود یابد.
متن کامل [PDF 4842 kb]   (454 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (366 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی