:: دوره 21، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 21 شماره 5 صفحات 83-78 برگشت به فهرست نسخه ها
فرهنگ سازمانی در بیمارستان‌های شهر قزوین در سال 1392
دکتر علی محمد مصدق راد، مریم سعادتی*
گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، maryam_saadati85@yahoo.com
چکیده:   (1177 مشاهده)

مقدمه: فرهنگ سازمانی می‌تواند بر رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان و بهره ­وری سازمان تأثیرگذار باشد. فرهنگ سازمانی مناسب نقش به ­سزایی در موفقیت سازمان­ها دارد.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نوع فرهنگ سازمانی بیمارستان‌های شهر قزوین انجام شد.
مواد و روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی با استفاده از پرسش ­نامه در شهر قزوین در سال 1392 انجام شد که پس از تأیید روایی و پایایی، بین 800 نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان­ های شهر قزوین براساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای سهمیه‌ای توزیع شد.
یافته­ ها: میانگین امتیاز فرهنگ سازمانی بیمارستان‌های شهر قزوین برابر با 2/95 از پنج امتیاز بود. فرهنگ سازمانی بیمارستان‌ها در ابعاد توجه به جزئیات و ثبات قوی و در ابعاد خلاقیت، خطرپذیری، کار گروهی و فاصله قدرت در حد متوسط ارزشیابی شد. توجه به جزئیات در بیمارستان‌های دولتی بیش ­تر از بیمارستان‌های خصوصی و تأمین اجتماعی بوده است.
نتیجه­ گیری: فرهنگ بیمارستان‌های شهر قزوین از نوع فرهنگ میانه (متوسط) ارزشیابی شد. مدیران به­ منظور ارتقای عملکرد بیمارستان‌ها و افزایش رضایت کارکنان و بیماران باید فرهنگی را ایجاد کنند که در آن خلاقیت و نوآوری، کارگروهی و خطرپذیری بیش ­تر و فاصله قدرت کم­ تر باشد.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، رفتار سازمانی، بیمارستان، کارکنان
متن کامل [PDF 163 kb]   (443 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش كوتاه | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها