دوره 19، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1394 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 45-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi N, Ziaeeha M, Yazdani S, Rastak S. Developing standards for clinical training of medical emergency diploma course. J Qazvin Univ Med Sci. 2015; 19 (1) :45-55
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1782-fa.html
محمدی نوید، ضیائیها معصومه، یزدانی شهرام، رستاک شهرام. طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره فوریت های پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1394; 19 (1) :45-55

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1782-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- ، Email:ziaee537@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
4- دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (3532 مشاهده)

  زمینه: امروزه حرکت کیفی به سمت آموزش­های بهینه و کارآمد در نظام­های تعلیم و تربیت امری ضروری است و لازمه این امر انطباق برنامه­های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی با رشد حرفه­ای، دانش تولید شده و استانداردهاست.

  هدف: مطالعه به منظور طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره کاردانی فوریت­های پزشکی انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه کیفی در سال­های 1392-1393 طی چهار مرحله انجام شد. در مرحله اول، استانداردهای داخلی و خارجی در رابطه با آموزش بالینی و آموزش کاردان فوریت پزشکی ( EMT Intermediate ) از طریق اینترنت استخراج شد. در مرحله دوم، با بهره ­ گیری از این استانداردها و اظهارنظر اساتید راهنما و مشاور و 6 نفر از مسئولین مراکز فوریت پزشکی و اعضای هیأت علمی گروه فوریت­های پزشکی، 108 استاندارد در 6 حیطه تنظیم شد . در مرحله سوم، برگه نظرسنجی پیش ­ نویس استانداردها همراه با سؤال باز جهت ارزیابی کیفیت و امکان­پذیری استا ن داردها با استفاده از روش دلفی و براساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف برای 14 نفر از اعضای هیأت علمی گروه فوریت­های پزشکی و 10 نفر از مسئولین مراکز فوریت­های پزشکی ارسال شد. در مرحله چهارم، داده­های کمی با شاخص­های گرایش مرکزی و پراکندگی و همچنین داده­های کیفی با تحلیل محتوا تحلیل شدند. با توجه به نظرها و بازخوردهای ارایه شده، تغییرات ضروری در استانداردها اعمال و حاصل کار برای اظهارنظر مجدد به کارشناسان ارایه و بعد از اجماع نظر، متن نهایی استانداردها آماده شد.

  یافته‌ها: 105 استاندارد د ر 6 حیطه زیر پیشنهاد شد: هیأت علمی و مدرسین بالینی (14 استاندارد)، دانشجویان (3 استاندارد)، برنام ه آموزشی (25 استاندارد)، منابع و تسهیلات (16 استاندارد)، فعالیت ­ های یادده ی- یادگیری (24 استاندارد) و پیامدهای خروجی (23 استاندارد).

  نتیجه­گیری: از نظر خبرگان، اکثر استانداردها مهم، شفاف، قابل اندازه ­ گیری و در دانشگاه­های مختلف، امکان­پذیر بودند. انتظار م ی­رود عملیاتی شدن مجموعه استانداردهای تدوین شده، آموزش بالینی مقطع کاردانی رشته فوریت­های پزشکی را در ایران علمی ­ تر و مؤثرتر سازد .

  

متن کامل [PDF 252 kb]   (1032 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb