دوره 18، شماره 5 - ( دو ماهنامه آذر و دی 1393 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 51-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiaei M, Salari M, Moradi R. Assessment of effective management skills in managers of teaching hospitals in Qazvin University of Medical Sciences (2013). J Qazvin Univ Med Sci. 2014; 18 (5) :51-56
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1665-fa.html
کیایی محمدزکریا، سالاری محمدرضا، مرادی رضا. ارزیابی مهارت های مدیریتی اثربخش در مدیران مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (1392). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1393; 18 (5) :51-56

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1665-fa.html


مربی و عضو هيأت علمی مديريت خدمات بهداشتی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوين ، Email: kiaei_mzsa@yahoo.com
چکیده:   (2987 مشاهده)

  زمینه: مهم­ترین رکن رسیدن به اهداف سازمانی، مدیریت اثربخش است. مدیران سطوح مختلف باید ویژگی­ها، توانایی­ها، شایستگی­ها و مهارت­های خاصی داشته باشند تا موجب اثربخشی شوند.

  هدف: این مطالعه به منظور ارزیابی مهارت­های مدیریتی اثربخش در مدیران مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی در سال 1392 بر روی تمام مدیران ارشد، میانی و عملیاتی تمام بخش های مراکز آموزشی و درمانی قدس، ولایت، شهید رجایی، کوثر و بوعلی قزوین (78 نفر) انجام شد. ابزار پژوهش، پرسش­نامه کامرون و وتن با طیف لیکرت بود. داده­ها با آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شدند.

  یافته­ها: %8/53 مدیران در نوشتن، ارتباطات شفاهی و گوش دادن، %8/30 در کنترل تنش و زمان، %3/42 در عدم اخذ تصمیم­های دردسرآفرین و %8/62 در تمایل به آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود، مهارت مدیران مؤثر را داشتند. % 8/30 مدیران در تفویض وظایف فاقد مهارت مدیران مؤثر بودند. بین میزان تحصیلات با تفویض وظایف و سابقه مدیریتی با توانایی مجاب نمودن افراد سطوح عالی نسبت به انجام کار رابطه معنی­دار آماری وجود داشت .

  نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، به نظر می­رسد مدیران مراکز آموزشی و درمانی در برخی از مهارت­های مدیریتی اثربخش به توجه بیش­تر و آموزش نیاز دارند.

 

    

 

متن کامل [PDF 134 kb]   (985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb