دوره 17، شماره 1 - ( دو ماهنامه فروردین - اردیبهشت 1392 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 48-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayari Zarnaq R, Tourani S, Qaderi A, Salehi M, Jafari H. Readiness of teaching hospitals in attracting medical tourists based on joint commission international standards. J Qazvin Univ Med Sci. 2013; 17 (1) :48-54
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1418-fa.html
خدایاری زرنق رحیم، تورانی سوگند، قادری اعظم، صالحی مسعود، جعفری حسن. میزان آمادگی مراکز آموزشی- درمانی ممتاز کشور در جذب گردش گران پزشکی: رویکرد استانداردهای کمیسیون مشترک بین الملل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1392; 17 (1) :48-54

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1418-fa.html


1- ، Email: Rahimzarnagh@gmail.com
چکیده:   (5371 مشاهده)

  زمینه: گردش­گری پزشکی بیان­گر یک صنعت رو به رشد پُر سرعت است که فضایی به وجود آورده که در آن بیماران برای دریافت خدمات پزشکی به فراتر از مرزهای ملّی سفر می­کنند.

  هدف: مطالعه با هدف ارزیابی میزان آمادگی مراکز آموزشی- درمانی منتخب شهر تهران در جذب گردش­گران پزشکی براساس استانداردهای کمیسیون مشترک بین­الملل انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی در سال 1388 در بیمارستان­های هاشمی نژاد، شهید رجایی، شهید مطهری و حضرت رسول (ص) تهران انجام شد. برای جمع­آوری اطلاعات از برگه ارزیابی استانداردهای کمیسیون مشترک بین­الملل شامل 7 عنوان استاندارد بیمار محور و 6 عنوان استاندارد سازمان محور استفاده شد. داده­ها با آمار توصیفی ارایه شدند.

  یافته­ها: میانگین میزان رعایت استانداردهای کمیسیون مشترک بین­الملل (JCI) در بیمارستان­های مورد بررسی % 3/64 (بیمار محور %66، سازمان محور %6/62) بود. استاندارد «مدیریت تجویز و استفاده از دارو» با میانگین %5/75 بیش­ترین و استاندارد «حقوق بیمار و خانواده» با میانگین %9/54 کم­ترین میزان رعایت را داشتند.

  نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، به نظر می­رسد بیمارستان­های مورد پژوهش آمادگی نسبی در جذب گردش­گران پزشکی دارند. این بیمارستان­ها می­توانند با تمرکز و سرمایه­گذاری بر روی نقاط قوت، آن­ها را به عنوان توانمندی­های منحصر به فرد خود در صنعت گردش­گری پزشکی معرفی و تا حد امکان نقاط ضعف خود را اصلاح کنند.

 

   

متن کامل [PDF 138 kb]   (952 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb