دوره 17، شماره 6 - ( دو ماهنامه بهمن و اسفند 1392 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 47-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji Seyed Javadi T, Borjali M, Borjali A. Effectiveness of Barkley’s behavioral parent training in reducing symptoms of children with attention deficit hyperactivity disorder . J Qazvin Univ Med Sci. 2014; 17 (6) :47-52
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1402-fa.html
حاجی سید جوادی طاهره، برجعلی محمود، برجعلی احمد. اثربخشی‎آموزش‎ رفتاری‎ بارکلی به‎ والدین ‎کودکان‎ مبتلا به ‎اختلال ‎کمبود ‎توجه- بیش‎ فعالی ‎در کاهش‎ علایم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1392; 17 (6) :47-52

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1402-fa.html


1- ، Email: hsj_soheila@yahoo.com
چکیده:   (5922 مشاهده)

  زمینه: سازگاری و سلوک رفتاری از مهم­ترین شاخصه­های درمان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در درازمدت است. عدم مداخله درمانی اعم از دارویی و غیردارویی به بروز عوارض در نوجوانی و بزرگ­سالی منجر می­شود .

  هدف: مطالعه به منظور تعیین اثربخشی آموزش رفتاری بارکلی به والدین در کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه مداخله­ای در سال1390، بر روی 60 نفر از والدین کودکان 4 تا 12ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی تحت درمان دارویی انجام شد. ابزار اندازه­گیری در این پژوهش پرسش­نامه کانرز (فرم والدین) و مشخصات جمعیتی بود. از روش تحلیل واریانس عاملی همراه با اندازه­گیری مکرر روی یک عامل در دو گروه مداخله و گواه استفاده شد.

  یافته­ها: آموزش رفتاری بارکلی در والدین بر میزان کاهش علایم کودکان مبتلا تأثیر معنی­داری داشت و موجب کاهش علایم در گروه مداخله در مقایسه با گروه گواه شد. اندازه­گیری مکرر، ماندگاری تأثیر آموزش والدین بر کاهش علایم را تأیید کرد.

  نتیجه­گیری: آموزش رفتاری والدین به عنوان روشی مکمل در کنار دارو درمانی می­تواند در کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی مؤثر باشد.

 

  کلیدواژه­ها: اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی، رفتار ، دارو درمانی

متن کامل [PDF 182 kb]   (3364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان پزشکی
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb