دوره 17، شماره 2 - ( دوماهنامه خرداد-تیر 1392 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 63-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalaj M, Pakpour A, Mohammadi Zeidi I. Validity and reliability of a Persian version of nursing students’ competence scale in spiritual care . J Qazvin Univ Med Sci. 2013; 17 (2) :63-70
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1396-fa.html
خلج محمد، پاکپور حاجی آقا امیر، محمدی زیدی عیسی. روایی و پایایی پرسش‌نامه شایستگی دانشجویان پرستاری در ارایه مراقبت‌های معنوی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1392; 17 (2) :63-70

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1396-fa.html


1- ، mohamm_e@yahoo.com
چکیده:   (7490 مشاهده)

  زمینه: اندازه­گیری شایستگی­ دانشجویان پرستاری در ارایه مراقبت‌های پرستاری و گسترش آن­ها اهمیت فراوان دارد و کاربرد ابزاری روا و پایا در متون علمی توصیه شده است.

  هدف: مطالعه به منظور تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش‌نامه شایستگی دانشجویان پرستاری در ارایه مراقبت‌های معنوی انجام شد.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1390 بر روی 110 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. پرسش‌نامه شایستگی در ارایه مراقبت‌های معنوی پرستاری وان لئون و همکاران به فارسی ترجمه و مجدداً ترجمه برگردان شد و برای تعیین حساسیت‌های فرهنگی مورد آزمایش پایلوت قرار گرفت. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ارزیابی شد. توافق درونی با آلفای کرونباخ و میانگین همبستگی بین سؤال‌ها تخمین زده شد. علاوه بر این، پایایی آزمون باز آزمون مقیاس در فاصله دو هفته‌ بین 20 نفر تعیین شد.

  یافته‌ها: ترتیب عوامل به طور کامل با همان‌هایی که قبلاً در جریان روان سنجی نسخه انگلیسی استخراج شده بود، منطبق بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 77/0 و برای زیر شاخه­ها بین 65/0 تا 85/0 بود. همه سؤال‌ها همبستگی بین سؤالی معنی‌داری داشتند (05/0> P ). نتایج آزمون بازآزمون نشان­دهنده ثبات پرسش‌نامه و زیر شاخه‌های آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس 6 عامل را با مقدار ایگن بیش‌تر از یک ایجاد کرد که %18/63 واریانس را توصیف می‌کردند. زیر شاخه‌ها همگنی خوبی را نشان دادند که میانگین همبستگی بین سؤالی بیش­تر از 35/0 و ضریب پایایی آزمون بازآزمون نیز خوب بود. تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی را برای مدل 6 عاملی نشان داد.

  نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، پرسش‌نامه می‌تواند برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشی و عملی در ارزیابی شایستگی‌های پیراپزشکان به خصوص پرستاران دارای شرایط لازم برای ارایه مراقبت‌های معنوی استفاده شود. کیفیت روان سنجی ابزار نیز راضی­کننده بود. البته محدودیت‌های روش‌شناسی باید در توسعه بیش‌تر پرسش‌نامه شایستگی مراقبت معنوی مد نظر قرار گیرد.

 

   

  

 

متن کامل [PDF 175 kb]   (2073 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb