دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 65-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تهران ، Email: msaleh.fallah@gmail.com
چکیده:   (5253 مشاهده)

  زمینه: ارتقای کیفیت آموزش یکی از چالش­های مهم نظام سلامت است. مدل تعالی بالدریج الگویی است که سازمان­ها را به وسیله خودارزیابی تعالی می­بخشد. این مدل اصول مدیریت کیفیت فراگیر ( TQM ) را برای سازمان­های آموزشی- درمانی بهینه نموده و «رهبری» اولین معیار آن است.

  هدف: مطالعه به منظور ارزیابی کیفیت رهبری آموزشی بیمارستان بقیه­الله (عج) تهران انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه مقطی در سال 1389 در بیمارستان بقیه­الله (عج) انجام شد. جمع­آوری اطلاعات با سه روش؛ مصاحبه با مدیران و کارکنان، مطالعه مستندات و مشاهده فرایندها با استفاده از فهرست ارزیابی استاندارد مدل تعالی بالدریج (نسخه 2010- 2009) انجام شد. داده­ها براساس ماتریس امتیازدهی بالدریج تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته­ها: این بیمارستان از مجموع 120 امتیاز معیار «رهبری»، 96/53 امتیاز (%96/44) به دست آورد. امتیازهای کسب شده شامل زیر معیار «رهبری ارشد» با 63/30 امتیاز و «اداره سازمان و پاسخ­گویی اجتماعی» با 33/23 بود .

  نتیجه­گیری: این بیمارستان رویکرد مناسبی جهت تعالی سازمانی داشت، ولی در سطوح یادگیری سازمانی و انسجام همچنان نیازمند ارتقا است. لذا توصیه می­شود استانداردهای موجود با استفاده از شاخص­های مدل بالدریج تقویت شود.

 

متن کامل [PDF 141 kb]   (1269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۲/۱۹