دوره 17، شماره 5 - ( دو ماهنامه آذر و دی 1392 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 56-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، Email: p_hasani@sbmu.ac.ir
چکیده:   (5347 مشاهده)

  زمینه: زمانی که پرستاران در مراقبت از بیمار رضایت نداشته باشند، تنش وجدانی یا عذاب وجدا ن را تجربه می­کنند. عدم رضایت پرستار می­تواند ناشی از وظایفی باشد که توسط خود پرستار و دیگران (بیماران، مدیران و مؤسسه) به او دیکته شده است.

  هدف: این مطالعه به منظور ارزیابی تجارب پرستاران از عوامل منجر به انجام اعمال خلاف وجدان انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه پدیدارشناسی توصیفی در سال 1389 بر روی 9 پرستار شاغل در مراکز آموزشی کرمانشاه انجام شد. مصاحبه بدون ساختار همزمان ضبط و سپس از نوار استخراج شد. تحلیل داده­ها به روش کولایزی انجام شد.

  یافته­ها: با تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه­ها، مضامین زیر پدیدار شد: عوامل سازمانی (مدیریت و امکانات)، عوامل مرتبط با شرایط (خستگی، حجم کاری و محدودیت زمانی)، عوامل فردی (ویژگی افراد و کم تجربگی) و عوامل انسانی (کم بودن نسبت پرستار به بیمار).

  نتیجه­گیری: عوامل فردی، سازمانی، انسانی و عوامل مرتبط با شرایط می­توانند به انجام کار خلاف وجدان در پرستاران منجر شوند. لذا ضمن اندیشیدن تدابیری برای رفع یا کاهش این عوامل، باید مطالعه­های اختصاصی­تری در بخش­ها و بیمارستان­های تخصصی انجام شود.

واژه‌های کلیدی: پرستاری، وجدان
متن کامل [PDF 129 kb]   (1558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری و مامایی