دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 63-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tourani S, Hoseini F, Azmal M, Kalhor R. Correlation between nurses’ conflict level and application of negotiation styles by head nurses in general hospitals of Boushehr Province (2007). J Qazvin Univ Med Sci. 2011; 15 (2) :63-69
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1120-fa.html
تورانی سوگند، حسینی فاطمه، ازمل محمد، کلهر روح الله. همبستگی سطح تعارض پرستاران بیمارستانهای عمومی استان بوشهر با کاربرد سبکهای مذاکره توسط سرپرستاران (1386). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1390; 15 (2) :63-69

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1120-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، Email:m.azmal52@Yahoo.Com
چکیده:   (6657 مشاهده)
زمینه:تضاد و تعارض پدیده ای اجتناب ناپذیر درزندگی بشر و مقتضای حیات اجتماعی است. نظام های بهداشتی- درمانی به خصوص بخشهای پرستاری مستعد بروز انواع تعارض هستند که باید توسط سرپرستاران هدایت و کنترل شوند. مذاکره به عنوان روشی با صرفه، مؤثر و واقعی در حل تعارض شناخته شده است. هدف: مطالعه به منظور تعیین سطح تعارض پرستاران بیمارستانهای عمومی استان بوشهر و ارتباط آن با میزان استفاده ازسبکهای مذاکره توسط سرپرستاران انجام شد. مواد و روشها:این مطالعه همبستگی در سال 1386 بر روی 362 نفر از پرستاران و 53 نفر از سرپرستاران بخشهای مختلف بیمارستانهای عمومی استان بوشهر انجام شد. دو پرسشنامه تعارض دوبرین و سبک مذاکره پیره برای جمع آوری داده ها استفاده شدند. داده ها با آزمون های آماری آنوای یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند. یافته ها: سطح تعارض پرستاران به جز در بیمارستان فاطمه زهرا(س) که زیاد بود، در سایر بیمارستان ها در سطح متوسطی قرارداشت. سرپرستاران به میزان بالایی از سبکهای مذاکره واقع گرایی، تحلیلی و هنجاری استفاده می‌کردند و تنها از سبک مذاکره شهودی به میزان مناسبی بهره می بردند. بین سطح تعارض پرستاران و میزان استفاده سرپرستاران از سبکهای مذاکره همبستگی معکوسی وجود داشت، هرچند رابطه آماری معنی داری بین این متغیرها مشاهده نشد. نتیجه گیری: مدیران بیمارستانهای مورد مطالعه باید ریشه‌های تعارض را شناسایی و آن را اداره کنند. آنها می توانند از سطح تعارض متوسطی به عنوان مزیت رقابتی در بازارهای سلامت بهره گیرند. سرپرستاران باید درباره مهارتهای حل تعارض مانند مذاکره، آموزش ببینند وسبک‌های مذاکره خود را بر پایه شرایط خاص تعدیل کنند.
واژه‌های کلیدی: تعارض، سبک مذاکره، پرستار، سرپرستار
متن کامل [PDF 200 kb]   (1302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb