دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1390 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 71-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezai Sepasi R ., Safdari Z. Study on Career of midwives graduated from Qazvin University of Medical Sciences. J Qazvin Univ Med Sci. 2011; 15 (1) :71-77
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1078-fa.html
رضائی سپاسی رعنا، صفدری زینت. موقعیت حرفه ای و فعالیت های علمی دانش آموختگان مقطع کاردانی مامایی دانشگاه علوم پزشکی . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1390; 15 (1) :71-77

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1078-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، Email: ranarezai@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (6588 مشاهده)
زمینه: ارزیابی برون داد هر سیستم آموزشی نظیر بررسی موقعیت حرفه ای و فعالیت های دانش آموختگان، اطلاعات ارزشمندی را جهت برنامه ریزی صحیح آموزشی فراهم می آورد. هدف: مطالعه به منظور ارزیابی موقعیت حرفه ای و فعالیت های علمی دانش آموختگان مقطع کاردانی رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1388 بر روی تمام دانش آموختگان مقطع کاردانی مامایی (روزانه و شبانه) انجام شد که در فاصله سال‌های 1375 تا 1385وارد دانشکده پرستاری و مامایی قزوین شده بودند. پرسش‌نامه برای تمام نمونه‌های در دسترس از طریق پست ارسال شد. پس از برگشت پرسش نامه ها، داده های مربوط به تعداد 203 دانش آموخته با استفاده از آمار توصیفی ارایه شدند. یافته ها: %2/88 دانش آموختگان، در آزمونهای ورودی رشته مامایی جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر شرکت کرده بودند که % 7/44 آنان در این آزمون ها پذیرفته شده بودند. آخرین مدرک تحصیلی در % 5/68 کاردانی، %30 کارشناسی و % 5/1 کارشناسی ارشد بود. % 5/35 دانش آموختگان بی کار و%8/11در حال گذراندن طرح نیروی انسانی بودند. %6/68 از دانش آموختگان دارای سابقه شرکت در طرح تحقیقاتی، ارایه و چاپ مقاله بودند. نتیجه‌گیری: با حذف افراد مشمول طرح نیروی انسانی، درصد بی‌کاری قابل توجه بود. شاید یکی از علل تمایل به ادامه تحصیل، بازار کار نامطلوب برای مقطع کاردانی بوده است. لازم است در دوران دانشجویی زمینه و مساعدت بیش تری برای شناخت و پرورش استعدادهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان فراهم شود.
متن کامل [PDF 194 kb]   (1299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری و مامایی
دریافت: ۱۳۸۹/۱۱/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb