دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 57-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (6866 مشاهده)
زمینه: شرط اساسی برای کسب موفقیت در سیستم اطلاعات بهداشتی ـ درمانی، جمع آوری دقیق و منظم اطلاعات و ارسال به موقع آنها برای سیاست گذاری و تصمیم گیری اثربخش است. هدف: مطالعه به منظور ارزیابی مدیریت اطلاعات از خانه های بهداشت تا مرکز بهداشت شهرستان قزوین انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1387 انجام شد. جامعه پژوهش شامل سه سطح سیستم مراقبت بهداشتی بود. با روش نمونه گیری هدفمند 10 خانه بهداشت، 5 مرکز بهداشتی ـ درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه و برگه ارزیابی بود. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تحلیل شدند. یافته ها: از تعداد کل 9262602 واحد اطلاعات تولید شده در سیستم مورد مطالعه، 683563 واحد (%37/7) به سطوح بالاتر ارسال شده بود. وضعیت سیستم مورد مطالعه از دید کارشناسانی که پرسشنامه را تکمیل کرده بودند در رابطه با نحوه جمع آوری و انتقال اطلاعات %2/23 متوسط و %8/76 خوب بود. در مورد شیوه پردازش و تحلیل اطلاعات %9/15 متوسط و %1/84 خوب، در خصوص نحوه تفسیر اطلاعات %4/1 ضعیف، %2/23 متوسط و %4/75 خوب و درمورد شیوه کنترل اطلاعات %7/21 متوسط و %3/78 خوب بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و به منظور تصمیم گیری اثربخش، لازم است به موضوع غربالگری اطلاعات در سطوح پایین تر توجه بیش تری شود و شیوه تفسیر اطلاعات به مسؤولین آمار و اطلاعات آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 212 kb]   (1150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی