[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: نقشه پايگاه :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 32-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر افسردگی بیماران باعمل جراحی بای‌پاس عروق کرونر
دکتر سید محمد مهدی هزاوه‌ ای، لیلا سبزمکان *، اکبر حسن زاده، دکتر کتایون ربیعی
مربی ، E-mail: sabzmakan@yahoo.com
چکیده:   (10069 مشاهده)
چکیده زمینه: افسردگی یکی از مهم ترین موانع در مسیر درمان بیماران قلبی است، زیرا موجب عدم پذیرش بیماری شده و انگیزه بیمار را برای ادامه درمان کاهش می دهد و بر بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیماران اثر منفی دارد. هدف: مطالعه به منظور تعیین تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر پیشگیری از افسردگی بیماران باعمل جراحی بای پاس عروق کرونر انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 54 بیمار با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر در مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در سال 1385 انجام شد. بیماران به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. جهت سنجش افسردگی بیماران ازمقیاس افسردگی بیماران قلبی (Cardiac Depression Scale) و جهت مداخله از پرسش نامه طراحی شده بر اساس الگوی آموزشی پرسید استفاده شد. مداخله طی 9 جلسه آموزشی، به صورت یک بار در هفته به مدت 60 تا90 دقیقه انجام شد و بیماران به مدت دو ماه پی گیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آزمون های تی زوج، تی مستقل، آنالیز واریانس با تکرار مشاهده ها، مجذور کای، مان ویتنی و ویل کاکسون شدند. یافته ها: میانگین نمره افسردگی قبل از مداخله در گروه مداخله 9/21±8/112و در گروه شاهد 4/30±5/104 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود، اما بعد از مداخله میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله به 22±2/66 و در گروه شاهد به 8/27±2/89 کاهش یافت (001/0p<). پس از مداخله، میانگین نمره عوامل مستعد کننده، قادر کننده، تقویت کننده و رفتارهای پیشگیری کننده از افسردگی در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش معنی دار داشت(001/0>p). نتیجه گیری: یافته ها کارایی و اثر بخشی تأثیرگذاری برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید را جهت پیشگیری و کاهش میران افسردگی بیماران با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر تأیید می کنند.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: برنامه آموزشی، الگوی پرسید، افسردگی، جراحی بای‌پاس عروق کرونر
متن کامل [PDF 231 kb]   (2442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazavehei S, Sabzmakan L, Hassanzadeh A, Rabiei K. The effect of PRECEDE Model-based educational program on depression level in patients with coronary artery bypass grafting . J Qazvin Univ Med Sci. 2008; 12 (2) :32-40
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-383-fa.html
هزاوه‌ ای سید محمد مهدی، سبزمکان لیلا، حسن زاده اکبر، ربیعی کتایون. تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر افسردگی بیماران باعمل جراحی بای‌پاس عروق کرونر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1387; 12 (2) :32-40

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-383-fa.html

دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین The Journal of Qazvin University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.128 seconds with 814 queries by yektaweb 3455