[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: نقشه پايگاه :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1383 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 24-31 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه پیشرفت تحصیلی با برون گرایی- درون گرایی و روان نژندی دانشجویان پرستاری شیراز
فوزیه رفعتی *، دکتر فرخنده شریف، دکتر بهرام ضغیمی
چکیده:   (40113 مشاهده)
¯چکیده زمینه : بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان که هوشمندترین افراد جامعه و آینده سازان هر کشوری هستند مهم و قابل کاوش است. هدف : مطالعه به منظور تعیین رابطه پیشرفت تحصیلی با ویژگی های شخصیتی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها : این مطالعه تحلیلی در نیمسال دوم سال تحصیلی 79-1378 بر روی 304 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری فاطمه زهرا (س) شیراز انجام شد. جامعه پژوهش با پرسش نامه های جمعیت شناختی و شخصیتی آیزنک ارزیابی شدند و معدل پایان نیمسال تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. داده ها با آزمون های آماری t ، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : میانگین نمره در مقیاس برون گرایی 91/12 و در مقیاس روان نژندی 1/12 بود. 5/25 درصد دانشجویان در امر تحصیل ناموفق و 25 درصد موفق و بقیه هم در حد متوسط بودند. رابطه معکوس خطی بین معدل نیمسال تحصیلی با نمره برون گرایی و روان نژندی وجود داشت که تنها در مورد روان نژندی ارتباط معنی دار بود (1171/0- و 045/0=P). نتیجه گیری : با توجه به یافته ها، پیشرفت تحصیلی افراد متأثر از وضعیت روانی آنها است. لذا بررسی بیشتر مسائل روانی و شخصیتی دانشجویان و فعال نمودن مراکز مشاوره روانی برای آنها ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها : دانشجویان پرستاری، روان شناسی، شخصیت، آزمون های روان شناسی
متن کامل [PDF 160 kb]   (2137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafati F, Sharif F, .Zeighami B. Correlation between academic achievement and introversion-extroversion and neuroticism of nursing students in Shiraz. J Qazvin Univ Med Sci. 2004; 8 (1) :24-31
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-347-fa.html
رفعتی فوزیه، شریف فرخنده، ضغیمی بهرام. رابطه پیشرفت تحصیلی با برون گرایی- درون گرایی و روان نژندی دانشجویان پرستاری شیراز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1383; 8 (1) :24-31

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-347-fa.html

دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین The Journal of Qazvin University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.178 seconds with 816 queries by yektaweb 3501