دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1386 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 65-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei A, Arab M, Akbari F. Managers' knowledge on patient rights in Tehran hospitals . J Qazvin Univ Med Sci. 2007; 11 (3) :65-71
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-56-fa.html
زارعی اصغر، عرب محمد، اکبری فیض الله. بررسی آگاهی مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهر تهران از حقوق بیمار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1386; 11 (3) :65-71

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-56-fa.html


1- ، E mail: arabmoha@tums.ac.ir
چکیده:   (9443 مشاهده)
چکیده زمینه: امروزه بیماران آگاهی بیش تری در مورد خدمات پزشکی و حقوق خود کسب کرده اند. بنابراین لازم است تمام اعضای گروه ارائه مراقبت به بیمار از ضوابط و مقررات قانونی مربوط به حقوق بیماران آگاه باشند تا در جهت ارائه خدمات با کیفیت و توأم با احترام به بیماران گام بردارند. هدف: مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی مدیران بیمارستان های دولتی و خصوصی تهران از حقوق بیمار انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در بیمارستان های دولتی و خصوصی تهران در سال 1383 انجام شد. ابزار سنجش، پرسش نامه ای شامل 14 سؤال درباره مشخصات فردی مدیران بیمارستان و 36 سؤال در 5 حیطه تخصصی حقوق بیمار بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: %23 مدیران بیمارستان های خصوصی از سطح آگاهی خوب، %54 از آگاهی متوسط و %23 از آگاهی ضعیف برخوردار بودند. %5/34 مدیران بیمارستان های دولتی از سطح آگاهی خوب، %5/48 از آگاهی متوسط و %17 از آگاهی ضعیف برخوردار بودند. بین میزان آگاهی مدیران از حقوق بیماران در بیمارستان های دولتی و خصوصی اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت. بیش ترین میزان آگاهی مدیران در حیطه "حق دسترسی بیمار به خدمات درمانی" و کم ترین آن نیز در حیطه "حق آگاهی بیمار" بود. نتیجه گیری: به طور کلی مدیران بیمارستان های تهران آگاهی خوبی نسبت به حقوق بیمار نداشتند. بنابراین در زمینه ارتقای آگاهی مدیران بیمارستان از حقوق بیمار باید تدابیر جدی اندیشید و به اجرا گذاشت.
متن کامل [PDF 113 kb]   (1626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb