دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1380 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 84-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borhani F. Nurses and nurse-managers’ opinions about the importance of patients’ training barriers. J Qazvin Univ Med Sci. 2002; 5 (4) :84-90
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-461-fa.html
برهانی فریبا. موانع آموزش بیمار از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1380; 5 (4) :84-90

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-461-fa.html


چکیده:   (10492 مشاهده)
زمینه: یکی از مهم ترین نیازهای بیماران کسب مهارت و نگرش مناسب در خصوص بیماری و مراقبت هایی است که باید انجام دهند. شواهد حاکی از آن است که آموزش های مناسب و کافی به بسیاری از بیماران داده نمی شود. هدف: مطالعه به منظور مقایسه نظرات پرستاران و مدیران پرستاری در مورد اهمیت موانع آموزش بیمار انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مقایسه ای کلیه مدیران پرستاری (50 نفر) و پرستاران شاغل در بخش های بزرگسال بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان (126 نفر) مورد پرسش قرار گرفتند. نظرات نمونه ها با استفاده از پرسشنامه ای شامل 15 جمله خبری جمع آوری شد. یافته ها: میانگین نظرات پرستاران 53/2 و مدیران پرستاری 55/2 بود و در محدوده اهمیت زیاد قرار داشت (دامنه تغییرات میانگین 3-1 بود). هم پرستاران و هم مدیران پرستاری عوامل مربوط به پرستار را با اهمیت ترین مانع در مسیر آموزش تعیین کردند و عوامل مربوط به بیمار و محیط در درجه بعدی اهمیت قرار داشت. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که بین نظرات پرستاران و مدیران پرستاری هماهنگی زیادی وجود دارد و هر دو گروه اهمیت نسبتا زیادی به موانع آموزش بیمار می دهند.
متن کامل [PDF 1049 kb]   (2251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb