دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1383 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 46-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.Najar S, Abedi P. Knowledge and practice of faculty members in assessing the validity and reliability of examinations. J Qazvin Univ Med Sci. 2004; 8 (1) :46-50
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-350-fa.html
نجار شهناز، عابدی پروین. آگاهی و عملکرد اعضای هیاءت علمی در سنجش روایی و پایایی سؤال های امتحانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1383; 8 (1) :46-50

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-350-fa.html


چکیده:   (7353 مشاهده)
¯چکیده زمینه : ارزشیابی یکی از بخش های مهم فرآیند آموزشی است و این امکان را فراهم می سازد تا بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. لذا نقش خطیری در ارتقاء و تضمین کیفیت آموزش عالی ایفا می کند. هدف : مطالعه با هدف ارزیابی آگاهی و عملکرد اعضای هیاءت علمی در مورد چگونگی سنجش اعتبار و پایایی سؤال های امتحانی انجام شد. مواد و روش ها : این مطالعه در سال 1380 بر روی 100 نفر از اعضای هیاءت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند، پرسش نامه ای شامل22 سؤال میان افراد توزیع و پس از2 ماه،70 پرسش نامه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. یافته ها : %80 افراد از روش اعتبار محتوی، %5/41 از روش اعتبار ملاکی، %8/42 از اعتبار صوری و %25 از اعتبار سازه جهت تعیین اعتبار سوءال های امتحانی آگاهی داشتند. درخصوص آگاهی از روش های تعیین پایایی %541 از پایایی باز آزمایی، %7/35 از پایایی موازی یا همتا %9/42 از پایایی به روش دونیمه کردن و %2/24 از پایایی به روش کودر ریچاردسون آگاهی داشتند. در بررسی عملکرد افراد در خصوص تعیین اعتبار %7/45 اظهار داشتند که از طریق محتوی، %10 ملاکی، %72/5 صوری و %5/1 از طریق محتوی وصوری اعتبار سئوال ها را می سنجند و در خصوص تعیین پایایی %20 اظهار کردند که از طریق باز آزمایی, %85/12 موازی یا همتا، %15/7 دونیمه کردن و %85/2 کودرریچاردسون پایایی سوءال های امتحانی را تعیین می کنند. نتیجه گیری : با توجه به یافته ها، درصد کمی از افراد مورد مطالعه از شیوه های انجام پایایی و روایی سوءال های امتحانی آگاهی داشتند و عملکرد آنها نیز در این مورد ضعیف بود. لذا باید با برگزاری کارگاه های اختصاصی در این زمینه آگاهی اعضا را افزایش داد.
متن کامل [PDF 132 kb]   (1312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb