دوره 24، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 136-145 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinian Sarajloo F, Rashedi R, Fateh H, Shahbazpour H, Kashani Movahhed B. Demographic Characteristics and Common Complaints of People Seeking Telephone Consulting Services for Anxiety and Stress Caused by COVID-19. J Qazvin Univ Med Sci. 2020; 24 (2) :136-145
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-3062-fa.html
حسینیان سراجه‌لو فرج، راشدی رزا، فاتح هاله، شهبازپور حمیدرضا، کاشانی موحد بهاره. ویژگی‌های جمعیت‌شناسی و شایع‌ترین شکایت در تماس‌گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب و استرس تلفنی جهاد دانشگاهی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1399; 24 (2) :136-145

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-3062-fa.html


1- جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، b.kashanimovahhed@gmail.com
چکیده:   (426 مشاهده)
زمینه: همه‌گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبه‌های روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی از بیماری کووید ـ 19، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع ایجاد کرده است.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شکایات شایع در تماس‌گیرندگان با خط مشاوره تلفنی اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا انجام شده است. 
مواد و روش‌ها: مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی) انجام شد و تعداد 1978 تماس (با مدت زمان بالای یک دقیقه) با سامانه مشاوره تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری اطلاعات بر اساس چک‌لیست ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و علت تماس با سامانه مشاوره بود که توسط محققین تنظیم و در اختیار مشاوران قرار گرفته بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد 8/65 درصد از تماس‌گیرندگان زن بوده‌اند. میانگین سن تماس‌گیرندگان با سامانه 44/14 سال بوده است. 77/7 درصد متأهل بوده‌اند. 41/5 درصد از تماس‌گیرندگان بدون داشتن علائم، ترس و اضطراب از ابتلا به کرونا داشتند. همچنین 26/6 درصد اضطرابشان به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه‌یک بود که در حال حاضر سالم بودند. در 8/5 درصد اضطراب، ناشی از مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل یا درآمد بود. 
نتیجه‌گیری: بیشترین گروه خدمت‌گیرنده از سامانه مشاوره تلفنی زنان متأهل در بازه سنی 30 تا 39 سال بود و مهم‌ترین علت تماس، اضطراب سلامتی در گروه تماس‌گیرندگان بدون علامت ابتلا به بیماری کرونا بوده است.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، استرس، کووید ـ 19، مشاوره تلفنی
متن کامل [PDF 3407 kb]   (132 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (25 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb