دوره 24، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 32-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Janati Esfahani A, Mehrabi R, Gheibi N, Paydar R, Aliakbari M, Bagheri F S, et al . The Effectiveness of a Radiation Safety Training Program in Increasing the Radiation Safety Knowledge of Physicians: A Pilot Study. J Qazvin Univ Med Sci. 2020; 24 (1) :32-43
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2986-fa.html
جنتی اصفهانی اعظم، مهرابی ریحانه، غیبی نعمت الله، پایدار رضا، علی اکبری معصومه، باقری فاطمه سادات، و همکاران. و همکاران.. ارزیابی اثربخشی آموزش حفاظت پرتویی در افزایش اطلاعات پرتویی پزشکان: مطالعه مقدماتی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1398; 24 (1) :32-43

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2986-fa.html


1- گروه بیوتکنولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین، قزوین، ایران. ، janaty.azam@gmail.com
2- گروه ریاضی محض، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
3- گروه بیوتکنولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
4- گروه علوم پرتویی، مرکز تحقیقات علوم پرتویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
5- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده:   (374 مشاهده)
زمینه: پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز به طور گسترده در تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارند. با توجه به خطرات بالقوه این پرتوها، دوره‌های آموزش حفاظت از پرتوها، برای کارکنان عرصه پزشکی دارای اهمیت است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزشی یک‌روزه محافظت در برابر پرتوها، در افزایش دانش پرتویی پزشکان بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، دوازده پزشک (شش پزشک عمومی و شش متخصص غیررادیولوژیست) در برنامه آموزشی حفاظت در برابر اشعه که توسط دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین در سال 1397 برگزار شد، شرکت کردند. در این مطالعه از یک پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. پاسخ پزشکان به پرسش‌نامه، قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری شد و تعداد پاسخ‌های صحیح داده‌شده، دارای اهمیت بود. با استفاده از آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار نمرات محاسبه شد. با آزمون ویلکاکسون نمره قبل و بعد از برنامه آموزشی مقایسه شد و ارتباط بین نمره پزشکان با جنس، سن، نوع تخصص و سابقه کار با آزمون همبستگی اسپیرمن بررسی شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات به‌دست‌آمده قبل و بعد از آموزش، از نمره کل هجده به ترتیب (3-11) 2/56±7/00 و (8-15) 2/31± 11/92 بود. نتایج نشان داد که با گذراندن این دوره آموزشی، اطلاعات پرتویی پزشکان به طور معنی‌داری افزایش یافت (0/001>P). اما بین سن، جنس، رشته تحصیلی و سابقه کار با نمره پزشکان، ارتباط معنی‌داری یافت نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که دوره آموزش حفاظت پرتویی توانسته در افزایش اطلاعات پرتویی پزشکان مؤثر واقع شود. با توجه به اهمیت موضوع، می‌توان این آموزش‌ها را در یک جامعه بزرگ‌تر از پزشکان اجرا کرد.
متن کامل [PDF 4975 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیک پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb