دوره 24، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 68-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrokhi A, Ranjbaran M, Zarei S. Comparing the Perceptions of Nurses and Patients’ Families About the Expectations of Patients’ Families in Intensive Care Unit. J Qazvin Univ Med Sci. 2020; 24 (1) :68-79
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2878-fa.html
شاهرخی اکرم، رنجبران مهدی، زارعی سمیه. مقایسه دیدگاه پرستاران و خانواده بیماران در ارتباط با انتظارات خانواده بیماران بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های آموزشی شهر قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1398; 24 (1) :68-79

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2878-fa.html


1- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین، قزوین، ایران. ، snurse95158003@gmail.com
چکیده:   (384 مشاهده)
زمینه: شناسایی درست انتظارات اعضای خانواده بیماران بستری در بخش آی سی یو یک ضرورت برای پرستاران است. 
هدف: این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه انتظارات خانواده بیماران بستری در بخش‌های آی سی یو، از نظر اعضای خانواده و پرستاران شاغل در این بخش‌ها انجام شد. 
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی ۱۴۷ خانواده بیمار و ۱۳۷ پرستار بخش‌های آی سی یو بزرگسالان بیمارستان‌های  آموزشی قزوین در سال ۱۳۹۷ با روش نمونه‌گیری سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه مولتر جمع‌آوری شد و با آزمون‌های آماری تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک‌طرفه و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمره کلی انتظارات و همه زیرمقیاس‌های آن در اعضای خانواده به طور معنی‌داری بیشتر از پرستاران است (0/001>P). همچنین نتایج نشان داد که درجه اهمیت و اولویت‌بندی انتظارات خانواده بیماران از نظر پرستاران و خانواده بیماران بسیار متفاوت است. دلیل بستری بیمار با نمره کل انتظارات و تمام خرده‌مقیاس‌ها، همچنین سابقه بستری عضو خانواده با خرده‌مقیاس‌های  اطلاعات و نزدیکی رابطه معنی‌دار نشان داد (0/05>P). در پرستاران، سن و سابقه خدمت آنان نیز با نمره خرده‌مقیاس‌های دست‌یابی به اطلاعات، اطمینان و راحتی رابطه معنی‌دار را نشان داد (0/05>P).
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد نظرات خانواده بیماران و پرستاران در خصوص انتظارات خانواده بیماران بر هم منطبق نیست؛ بنابراین لازم است پرستاران انتظارات اعضای خانواده را نیز مدنظر قرار دهند. 
متن کامل [PDF 4720 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb