دوره 22، شماره 6 - ( بهمن و اسفند (در حال انتشار) 1398 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 7-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar M, Talepasand S, Rahimian Boogar E. Research Paper: Comparison of Effectiveness of Nutrition and C-CRT on Improving Working Memory in Children With ADHD. J Qazvin Univ Med Sci. 2019; 22 (6) :7-7
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2861-fa.html
برزگر مینا، طالع‌پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحق. مقایسه اثرات درمانی تغذیه و توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر بهبود حافظه کاری کودکان نارسا توجه / فزون‌کنش . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1398; 22 (6) :7-7

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2861-fa.html


گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (279 مشاهده)
زمینه بهبود حافظه از شاخصه‌های درمان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی است. 
هدف مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه مکمل‌های غذایی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود WM کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی انجام شد.
مواد و روش‌ها این پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل مدارس ابتدایی دخترانه تهران بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای، چهار مدرسه انتخاب شد. ۶۶ کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی شناسایی شدند که ۵۲ نفر از آن‌ها بر حسب شرایط ورود به پژوهش، در چهار گروه ۱۳‌نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. به منظور تشخیص اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی از پرسش‌نامه اسنپ-۴ و مصاحبه بالینی و برای کنترل هوش از آزمون ریون استفاده شد. شرکت‌کنندگان از نظر سن، هوش و شدت علائم اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی همتاسازی شدند. گروه اول با استفاده از نرم‌افزار کاپیتان لاگ ۲۲ جلسه آموزش شناختی مبتنی بر رایانه دریافت کردند. گروه دوم مکمل‌های روی، ویتامین B۶ و اُمگا۳ دریافت و گروه سوم ابتدا مکمل‌های غذایی، و سپس ۱۵ جلسه آموزش شناختی مبتنی بر رایانه دریافت کردند (هر گروه ۴ ماه). داده‌ها با کمک آزمون اِن‌بک جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری تحلیل شدند. 
یافته‌ها هر سه گروه آزمایش در بهبود WM نسبت به گروه کنترل پیشرفت معناداری داشتند، اما بین گروه‌های آزمایش تفاوت معناداری دیده نشد. پایداری اثر مداخلات در شرایط پیگیری معنادار بود. 
نتیجه‌گیری C-CRT و مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند به بهبود WM در کودکان ADHD منجر شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb