[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: نقشه پايگاه :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 61-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علاقه‌ دانشجویان دندان پزشکی قزوین نسبت به رشته‌ تحصیلی خود و ارزیابی محیط آموزشی (95-1394)
دکتر مریم شیرازی ، دکتر نفیسه رحمانی، دکتر ملیحه لطفیان* ، دکتر علی خیراندیش
مرکز تحقیقات پیشگیری از پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران مرکز تحقیقات پیشگیری از پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، malihe.lotfian@gmail.com
چکیده:   (522 مشاهده)

زمینه: داشتن علاقه و انگیزه نسبت به رشته تحصیلی شرط لازم برای موفقیت در آن رشته بوده و محیط آموزشی یکی از عوامل تأثیرگذار بر این علاقمندی است.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی میزان علاقمندی دانشجویان دندان ­پزشکی قزوین به رشته‌ دندان ­پزشکی و ارتباط آن با عوامل مربوط به محیط آموزشی انجام شد.
مواد و روش ­ها: در این تحقیق تحلیلی، 96 دانشجوی ورودی 92-1389 در دانشکده‌ دندان­ پزشکی قزوین با استفاده از روش سرشماری انتخاب و با یک پرسش ­نامه با روایی و پایایی تأیید شده در مطالعات قبلی ارزیابی گردیدند. خصوصیات دموگرافیک، علاقمندی نسبت به رشته‌ تحصیلی و عوامل مربوط به محیط آموزشی توسط شرکت­ کنندگان تعیین و با اختصاص امتیازات از صفر تا 4 به پاسخ‌های شرکت ­کنندگان از آنالیز رگرسیون برای تعیین اثرات متغیرهای مختلف بر علاقمندی به رشته‌ تحصیلی و ارزیابی آن­ ها از محیط آموزشی استفاده شد.
یافته‌ها: 56/4 درصد دانشجویان به رشته دندان ­پزشکی کاملاً علاقمند بودند. همچنین، 56/4 درصد معتقد بودند اساتید از روش‌های نوین در برنامه‌ آموزشی خود استفاده می کنند.  86/1 درصد دانشجویان میزان مشارکت خود را در اتخاذ تصمیمات مؤثر بر شرایط تحصیلی خود را کم­ می دانستند. متغیرهای جنس (0/023P<) و وضعیت بومی یا غیربومی دانشجویان (0/012P<) اثرات معنی‌داری در ارزیابی‌های آن ­ها از محیط آموزشی داشت.
نتیجه­ گیری: در مجموع دانشجویان دندان­ پزشکی قزوین به رشته­ تحصیلی خود علاقمند بوده و محیط آموزشی دانشکده در حیطه­ های مختلف توانایی و قابلیت ­های مثبت و سازنده‌ای داشت.

واژه‌های کلیدی: علاقمندی، دانشجویان دندان پزشکی، دانشکده‌ دندان پزشکی
متن کامل [PDF 160 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
فهرست منابع
1. Hakim A. Nursing students' satisfaction about their field of study. J Adv Med Educ Prof 2014; 2(2): 82-7. [PubMed]
2. Karibe H, Suzuki A, Sekimoto T, Srithavaj ML, Iamaroon A, Warita S, et al. Cross-cultural comparison of the attitudes of dental students in three countries. J Dent Educ 2007; 71(11): 1457-66. [PubMed]
3. Abdulghani HM, Al-Drees AA, Khalil MS, Ahmad F, Ponnamperuma GG, Amin Z. What factors determine academic achievement in high achieving undergraduate medical students? A qualitative study. Med Teach 2014; 36 Suppl 1: S43-8. [DOI] [PubMed]
4. Memarpour M, Fard AP, Ghasemi R. Evaluation of attitude to, knowledge of and barriers toward research among medical science students. Asia Pac Fam Med 2015; 14(1): 1. [DOI] [PubMed]
5. Kavousipour S, Noorafshan A, Pourahmad S, Dehghani-Nazhvani A. Achievement motivation level in students of Shiraz University of Medical Sciences and its influential factors. J Adv Med Educ Prof 2015; 3(1): 26-32. [PubMed]
6. Mosley TH Jr, Perrin SG, Neral SM, Dubbert PM, Grothues CA, Pinto BM. Stress, coping, and well-being among third-year medical students. Acad Med 1994; 69(9): 765-7. [DOI] [PubMed]
7. Rospenda KM, Halpert J, Richman JA. Effects of social support on medical students' performances. Acad Med 1994; 69(6): 496-500. [DOI] [PubMed]
8. Wolf TM. Stress, coping and health: enhancing well-being during medical school. Med Educ 1994; 28(1): 8-17. [DOI] [PubMed]
9. Fattahi Z, Javadi Y, Nakhaee N. A survey on dentistry students' satisfaction with their discipline and some of the related factors. Strides Dev Med Educ 2004; 1(1): 32-40. [In Persian]
10. Rahman NI, Aziz AA, Zulkifli Z, Haj MA, Mohd Nasir FH, Pergalathan S, et al. Perceptions of students in different phases of medical education of the educational environment: Universiti Sultan Zainal Abidin. Adv Med Educ Pract 2015; 6: 211-22. [DOI] [PubMed]
11. Behnampour N, Heshmati H, Rahimi S. A survey on paramedical and health students' satisfaction with their discipline and some of the related factors. Iran J Med Educ 2012; 12(8): 616-8. [In Persian]
12. Mojtahedzadeh F, Yassini E, Rahmani N. Reliability and validity of the persian version of dental student learning education questionnaire and a researcher made questionnaire about in-terest of dental students in their field of study. J Islamic Dental Association of Iran 2015; 27(1): 24-30. [In Persian]
13. Seifi S, Sum S. Comparison of dental students consent towards their educational line in clinical and basic science course. Biannual J Medical Education Development Center 2015; 3(2): 38-45. [In Persian]
14. Sadr SH. Survey attitude of medical students to their future career 1997 Journal of Medical Council of Iran 1998; 16: 211-6. [In Persian]
15. Aggarwal A, Mehta S, Gupta D, Sheikh S, Pallagatti S, Singh R, et al. Dental students' motivations and perceptions of dental professional career in India. J Dent Educ 2012; 76(11): 1532-9. [PubMed]
16. McAndrew R, Ellis J. An evaluation of the multiple mini-interview as a selection tool for dental students. Br Dent J 2012; 212(7): 331-5. [DOI]
17. Wilson IG, Roberts C, Flynn EM, Griffin B. Only the best: medical student selection in Australia. Med J Aust 2012; 196(5): 357. doi: 10.5694/mja10.11388. [DOI:10.5694/mja10.11388] [PubMed]
18. Fardanesh H. Educational technology. 16th ed. Tehran: Tehran University; 2004; 30-40.
19. Mojarad F, Mani Kashani K, Joudat M. Evaluation of interests of general dental practitioners in postgraduation study in Hamedan. Hamadan Univ Med Sci; 2009.
20. Sadeghi M, Bahgerian A. Postgraduate Aspiration in Dental Students at Rafsanjan University of Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Sci 2013; 12(2): 103-14. [In Persian]
21. Saeed S, Jimenez M, Howell H, Karimbux N, Sukotjo C. Which factors influence students' selection of advanced graduate programs? One institution's experience. J Dent Educ 2008; 72(6): 688-97. [PubMed]
22. Folayan MO, Sofola OO, Khami MR, Esan AO, Popoola BO, Orenuga OO, et al. Study motives, career choices and interest in paediatric dentistry among final year dental students in Nigeria. BMC Med Educ 2014; 14: 130. [DOI] [PubMed]
23. Mohammadi A, Vakili M. Measuring students' satisfaction of educational services quality and relationship with services quality in Zanjan University of Medical Sciences. J Med Edu Dev 2010; 2(3): 48-59. [In Persian]
24. Sedden ML, Clark KR. Motivating students in the 21st century. Radiol Technol 2016; 87(6): 609-16.
25. Scarbecz M, Ross JA. The relationship between gender and postgraduate aspirations among first-and fourth-year students at public dental schools: a longitudinal analysis. J Dent Educ 2007; 71(6): 797-809. [PubMed]
26. Ghaderi R, Dastjerdi R, Sorush Z, Mouhebati M. Influential factors in medical students' attitudes towards studying medicine in 2002. Iran J Med Educ 2003; 3(2): 47-55. [In Persian]
27. Vahid Dastjerdi E, Mahdian M, Nazarali Sh, Badiee MR. Study motives and career plans of postgraduate students in Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences. J Dent Sch Shahid Beheshti Univ Med Sci 2011; 29(1): 36-42. [In Persian]
28. Khami MR, Murtomaa H, Jafarian M, Vehkalahti MM, Virtanen JI. Study motives and career choices of Iranian dental students. Med Princ Pract 2008; 17 (3): 221-6. doi: 10. 1159/000117796. [PubMed]
29. Karibe H, Kawakami T, Suzuki A, Warita S, Ogata K, Aoyagi K, et al. Career choice and attitudes towards dental education amongst dental students in Japan and Sweden. Eur J Dent Educ 2009; 13(2): 80-6. [DOI] [PubMed]
30. Nematollahi H, Mehrabkhani M, Ghafarpour S, Ghasemi A. Evaluation of Mashhad Dental School students' motives and viewpoints on their career choices in 2010. J Mashad Dent Sch 2014; 38: 71-84. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirazi M, Rahmani N, Lotfian M, Kheirandish A. The assessment of Qazvin Dental School students’ interest in their field of study and the educational environment (2016-2017). J Qazvin Univ Med Sci. 2018; 22 (1) :61-69
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2322-fa.html

شیرازی مریم، رحمانی نفیسه، لطفیان ملیحه، خیراندیش علی. بررسی علاقه‌ دانشجویان دندان پزشکی قزوین نسبت به رشته‌ تحصیلی خود و ارزیابی محیط آموزشی (95-1394). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1397; 22 (1) :61-69

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-2322-fa.html



دوره 22، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین The Journal of Qazvin University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3735