دوره 18، شماره 2 - ( دو ماهنامه خرداد و تیر 1393 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 39-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili M, Hassani M, Ashouri M, Amanea goragi R, Mosavi F. Effects of chronic administration of norharman on spatial learning and memory in female rats. J Qazvin Univ Med Sci. 2014; 18 (2) :39-45
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1566-fa.html
اسماعیلی محمد حسین، حسنی منا، آشوری آقابابائی مریم، امانی گورجی ربابه، موسوی فائزه. تأثیر دریافت مزمن نورهارمان بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی ماده . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1393; 18 (2) :39-45

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1566-fa.html


1- ، esmail66@yahoo.com
2- دانشکده پزشکی قزوین
چکیده:   (4223 مشاهده)

  زمینه: بتاکاربالین­های داخلی و خارجی و برخی از متابولیت­های آن ­ ها بر روی سیستم دوپامینرژیک اثر تحریکی دارند و ضمن افزایش سطح دوپامین، تکثیر دندریت­ها و سیناپس­ها در هیپوکامپ باعث بهبود یادگیری و حافظه می­شوند.

  هد ف: مطالعه به منظور تعیین اثرات تزریق مزمن نوروهارمان (به عنوان یک بتاکاربالین) بر یادگیری و حافظه فضایی موش انجام شد

  مواد و روش­ها: در این مطالعه تجربی 48 موش صحرایی ماده 200 تا 250 گرمی به گروه­های زیر تقسیم شدند: شاهد، الکل (حلال) و 4 گروه نورهارمان. گروه شاهد هیچ درمانی دریافت نکرد. گروه­های الکل و نورهارمان به مدت 5 رو ز قبل از آزمون و 5 روز در طول آزمون الکل اتانول (2/0 میلی­لیتر) و نورهارمان (1، 2 ،3 و4 میلی­گرم برکیلوگرم) به صورت داخل صفاقی دریافت کردند و تمام موش­ها به کمک ماز آبی تحت آزمون یادگیری و حافظه فضایی قرار گرفتند . داده­ها با آزمون­های آماری تی مستقل، آنوای یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند.

  یافته­ها: نورهارم ا ن به صورت وابسته به دوز یادگیری فضایی را در موش­ها بهبود بخشید. اختلاف گروه نورهارمان 4 میلی­گرم برکیلوگرم با گروه شاهد در روز دوم معنی­دار بود. همچنین نورهارمان باعث بهبود حافظه فضایی شد، دوزهای کم آن حافظه را بیش از دوزهای بالا، بهبود بخشید. اختلاف گروه­های نورهارمان (2 میلی­گرم برکیلوگرم) و (4 میلی­گرم برکیلوگرم) معنی­دار بود .

  نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، نوروهارمان به عنوان یک ماده درون ­ زا ی فعال ، ممکن است در تعدیل یادگیری و حافظه نقش مهمی داشته باشد.

 

 

واژه‌های کلیدی: نورهارمان، یادگیری، حافظه
متن کامل [PDF 261 kb]   (957 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb