دوره 17، شماره 3 - ( دو ماهنامه مرداد - شهریور ماه 1392 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 42-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighi M, Nazari M, Momeni M, Ebrahimi Daryani S. Evaluation of customers' satisfaction in hospitals of Tehran (2010). J Qazvin Univ Med Sci. 2013; 17 (3) :42-47
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1496-fa.html
حقیقی دکتر محمد، نظری دکتر محسن، مؤمنی دکتر منصور، ابراهیمی داریانی شهرزاد. بررسی رضایت مشتریان بیمارستان های مناطق یک و دو شهر تهران (1389). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1392; 17 (3) :42-47

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1496-fa.html


1- ، Email: shahrzad. ebrahimi@gmail.com
چکیده:   (4935 مشاهده)

    زمینه: تعداد زیادی بیمارستان در شهر تهران فعالیت می ­ ک ن ند که به تدریج رقابت میان آن­ها نیز افزایش خواهد یافت. در این شرایط دست­یابی به رضایت مصرف­کننده برای آن­ها از اهمیت ویژه ­ ای برخوردار است.

  هدف: مطالعه به منظور تعیین رضایت مشتریان از خدمات بیمارستان­های مناطق یک و دو شهر تهران انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه تحلیلی از فروردین تا شهریور 1389 بر روی تمام بیمارستان های مناطق 1 و2 شهر تهران (25 بیمارستان) انجام شد. 250 نفر از مشتریان این بیمارستان­ها با نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که در نهایت 150پرسش­نامه برای تحلیل مناسب تشخیص داده شد. جمع­آوری اطلاعات توسط پرسش­نامه انجام و تحقیق بر پایه مدل زیندین طراحی شد. داده­ها توسط تحلیل عاملی تأییدی، مدل معادله­های ساختاری و آ ز مون آماری تی تحلیل شدند.

  یافته­ها: آماره آزمون کیفیت خدمت ارایه شده، فرایند ارایه خدمت، سطح مهارت­ها و تجربه کادر پزشکی، ارتباطات- تبادل اطلاعات، کیفیت محیط بیمارستان، کیفیت تجهیزات و امکانات فیزیکی، نام و نشان بیمارستان به ترتیب برابر 91/4، 76/4، 97/6، 89/7، 02/7، 03/4، 89/3 بود و تمامی این ابعاد بر رضایت بیماران تأثیرگذار بودند.

  نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، پیشنهاد می­شود بیمارستان ­ ها به عوامل تأیید شده و تأثیرگذار بر رضایت بیماران توجه و تأکید ویژه­ای داشته باشند.

 

   

 

متن کامل [PDF 141 kb]   (966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb