دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 71-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi A, Mobaraki H, Youseli M. Structural relations between job satisfaction and organization citizenship behavior among nurses of Qazvin and Isfahan hospitals. J Qazvin Univ Med Sci. 2012; 16 (2) :71-76
URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1293-fa.html
احمدی علی اکبر، مبارکی حسین، یوسفلی محمد. روابط ساختاری بین رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی پرستاران. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1391; 16 (2) :71-76

URL: http://journal.qums.ac.ir/article-1-1293-fa.html


کارشناس ارشد رشته مديريت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، Email: mohamad.yousefi2008@gmail.com
چکیده:   (10043 مشاهده)

    زمینه : رفتار شهروندی رفتار ارزشمند و مفید ی است که افراد به صورت داوطلبانه از خود بروز می‌‌دهند. بنابراین در دنیای پُرچالش کنونی، سازمان ­ ها به منظور رقابت در صحنه جهانی، در تلاش هستند تا کارکنانی را به کار گیرند که فراتر از نقش تعیین شده در شغلشان عمل کنند.

  هدف: مطالعه به منظور تعیین روابط ساختاری بین رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان­های آموزشی استان قزوین و اصفهان انجام شد.

  مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی در زمستان سال 1389 بر روی تعداد 481 نفر از پرستاران دو استان قزوین و اصفهان انجام شد که به شکل تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه­های سنجش رضایت شغلی تدوین شده توسط اسمیت، کندال و هالین و پرسش­نامه رفتار شهروندی سازمانی به کار رفته در تحقیق گونزالس و گارسیاکارازو گردآوری شدند و با روش همبستگی و به کارگیری معادله ساختاری تحلیل شدند.

  یافته­ها: رضایت پرستاران از بعد ماهیت شغل و همکاران در حد بالا (001/0 P< ) و از نظر ابعاد پرداخت، ارتقای شغلی و سرپرستان در حد پایین (05/0 P< ) و هر سه بُعد رفتار شهروندی سازمانی مشتمل بر مشارکت سازمانی، تحویل خدمات و وفاداری سازمانی در حد بالا بود (001/0 P< ). رضایت شغلی بر هر یک از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی تأثیر مستقیم و معنی­داری داشت (32/0 R2= ).

  نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، به نظر می­رسد با افزایش رضایت شغلی می­توان رفتار شهروندی سازمانی پرستاران را افزایش داد.

 

  

 

 

 

 

 

متن کامل [PDF 136 kb]   (3031 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Qazvin University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb